Πώς θα βοηθήσετε τα παιδιά σας να γίνουν ικανοί και πρόθυμοι μαθητές

Τα σχολεία ανοίγουν

Πώς θα βοηθήσετε οι γονείς τα παιδιά σας να γίνουν ικανοί και πρόθυμοι μαθητές.

 

Η σωστή μάθηση και οι καλές επιδόσεις των μαθητών είναι πλέον γνωστό ότι δεν εξαρτώνται μόνον από τα ίδια τα παιδιά, τα καλά σχολεία και τα φροντιστήρια στο σπίτι. Αλλά και από τη στάση των γονιών τους, καθώς εσείς οι γονείς είστε αυτοί που συμβάλλετε κυρίως στη μάθηση, την ανάπτυξη, την κοινωνικοποίηση και την πρόοδο των παιδιών σας. Πώς όμως θα τα καταφέρετε; Με υπομονή, επιμονή και πολύ αγάπη. Αλλά κυρίως με τις απαραίτητες γνώσεις, για να μπορείτε έγκαιρα να διαπιστώνετε κάθε δυσκολία -ψυχολογική ή μαθησιακή- των παιδιών σας και να τα βοηθάτε να τις ξεπερνούν, έτσι ώστε ο μικροί μαθητές να μπορούν να δείχνουν τι πραγματικά αξίζουν.

Ο …ΚΑΚΟΣ ΜΑΘΗΤΗΣ

Οι περισσότεροι γονείς σήμερα προσβλέπουν στην επιτυχή σχολική φοίτηση των παιδιών τους και δεν είναι λίγοι εκείνοι, που επενδύουν σε αυτή την επιτυχία ξεχασμένα δικά τους όνειρα για σπουδές, κ.λ.π.. Άλλοι, πάλι, γονείς που έχουν σπουδάσει, θεωρούν εύλογο ότι θα προχωρήσει σε ανάλογες σπουδές και το παιδί τους. Έτσι, λοιπόν, όταν οι επιδόσεις ενός παιδιού δεν είναι οι ανάλογες, τότε ξεσπά στην οικογένεια μεγάλη αναστάτωση…

Τι εννοούμε, όμως, όταν λέμε ότι το παιδί εμφανίζει σχολική αποτυχία; « Εννοούμε ότι δεν ακολουθεί την τάξη του και δεν πληρεί τις προδιαγραφές επιτυχίας στα μαθήματα», απαντά η κα Αλεξάνδρα Καππάτου, ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος, διευθύντρια του Ψυχοδιαγνωστικού και Συμβουλευτικού Κέντρου.

 

Οι δυνατότητες και η επιθυμία 

Η σχολική αποτυχία μπορεί να εμφανιστεί από την αρχή της φοίτησης ενός παιδιού στο σχολείο ή ακόμη στην εφηβεία. Οι αιτιολογίες, σύμφωνα με την κα Καππάτου, είναι διάφορες: κοινωνικές, οικογενειακές, παιδαγωγικές, αλλά και άλλες που αφορούν το ίδιο το παιδί.

Σε ό, τι έχει να κάνει με το παιδί, υπάρχουν δυο παράγοντες που πρέπει να λαμβάνονται υπόψη: -αφενός, οι δυνατότητες του παιδιού να μάθει, και -αφετέρου, η επιθμία του να μάθει, δηλαδή το κίνητρό του.

-Σε σχέση με τις δυνατότητες, είναι γεγονός ότι είναι πολύ λίγα τα παιδιά εκείνα που δεν διαθέτουν το νευροφυσιολογικό εξοπλισμό που χρειάζεται για τη μάθηση και κατά συνέπεια μπορούν να θεωρηθούν αδύναμοι ν’ ακολουθήσουν επαρκώς τη σχολική φοίτηση.

-Όσο για το κίνητρο για να μάθει το παιδί, αυτό ξεκινά από την επιθυμία ή την τάση να μιμηθεί τα γονικά ερεθίσματα, προσπαθώντας έτσι να εντυπωσιάσει τους γονείς του, ν’ ανταγωνιστεί το μεγαλύτερο αδελφάκι του ή να γίνει αποδεκτό από τον δάσκαλό του. Στην πορεία, βέβαια, το κίνητρο για μάθηση εξελίσσεται και σταδιακά εσωτερικεύεται.

Τι φταίει, λοιπόν;

Στην κακή σχολική επίδοση ενός παιδιού, στην οποία δίνεται κυρίως έμφαση όταν παρουσιάζεται στις πρώτες τάξεις του δημοτικού, συντελούν και τα εξής:

Η έλλειψη σεβασμού των προσωπικών ρυθμών του παιδιού, (π.χ., η υπερβολική διάρκεια της σχολικής ημέρας).

πολύ μεγάλος αριθμός των παιδιών στην τάξη.

σχέση δασκάλου-μαθητή, αλλά και

-Ο τρόπος, με τον οποίο το παιδί υφίσταται τη γονική πίεση για επιτυχία ( π.χ., υπάρχουν γονείς που θέλουν οπωσδήποτε να πετύχουν τα παιδιά τους εκεί που οι ίδιοι απέτυχαν και το απαιτούν με τέτοιον έντονο τρόπο, ώστε το παιδί να νιώθει συνεχώς στριμωγμένο…).

Τι συμβαίνει, όμως, με τα παιδιά που δεν τα καταφέρνουν καλά στο σχολείο; «Συνήθως, δε νιώθουν ικανοποίηση από το σχολείο και τα μαθήματά τους και όταν αναγκάζονται να μελετήσουν, καταβάλλουν μικρή προσπάθεια. Η προσοχή τους διασπάται εύκολα, σπάνια ολοκληρώνουν την εργασία τους και δε στοχεύουν στην υψηλή σχολική απόδοση. Τέλος, αναπτύσσουν αρνητική στάση απέναντι και στους δασκάλους τους», τονίζει η κα Καππάτου.

Οι γονείς οφείλετε: 

-Αρχικά, ν’ αναλογιστείτε τι φταίει που κάνει το παιδί σας να μην τα καταφέρνει και τόσο καλά στο σχολείο.

-Να συζητήσετε το πρόβλημα με τον δάσκαλό του και να πληροφορηθείτε πώς συμπεριφέρεται το παιδί σας μέσα στην τάξη (συγκεντρώνεται, δυσκολεύεται σε κάποια μαθήματα ή σε όλα, προσπαθεί, κ.τ.λ.).

-Να διερευνήσετε από μόνοι σας τον τρόπο με τον οποίο μελετά το παιδί σας στο σπίτι ( κάθεται εύκολα να διαβάσει, χρειάζεται πολλή ώρα, συγκεντρώνεται, δυσκολεύεται στην ανάγνωση ή την ορθογραφία;).

-Να εξετάσετε ποια είναι η δική σας στάση, όσον αφορά στη μελέτη του στο σπίτι. Ενθαρρύνετε την ανεξαρτησία του; Του δίνετε ευκαιρίες; Το επαινείτε; Ή μήπως είσαστε πολύ πιεστικοί;

Μήπως το παιδί σας δεν ήταν έτοιμο ν’ αρχίσει το σχολείο για διάφορους λόγους; Όπως, για παράδειγμα, μήπως τυχόν είχε προβλήματα στην ανάπτυξή του στα πρώτα χρόνια της ζωής του; Ή μήπως παρουσιάζει ειδικές μαθησιακές διαταραχές, όπως δυσλεξία;

Πώς χειρίζεστε το παιδί σας όταν αντιμετωπίζει δυσκολίες; Το ενθαρρύνετε, το ενισχύετε, το προτρέπετε;

Προσοχή!

-Έχετε υπόψιν σας ότι συχνά ένα παιδί με χαμηλή επίδοση στο σχολείο, μεγαλώνει μέσα σε οικογένειες που δεν εκτιμούν τη μόρφωση, την ανεξαρτησία ή την προσωπική επιτυχία.

-Επειδή είναι απαραίτητο να γίνουν οι σωστοί χειρισμοί, ώστε το παιδί να μη βιώνει το αίσθημα της αποτυχίας, είναι χρήσιμο να απευθυνθείτε έγκαιρα σε κάποιον ειδικό, προκειμένου να διαπιστωθεί, αν υπάρχουν μαθησιακές δυσκολίες ή άλλα προβλήματα που αφορούν τις γνωστικές λειτουργίες του παιδιού ή αν πρόκειται για συγκερασμό διαφόρων παραγόντων.

Να αποφεύγετε…

-Ν’ ασκείτε στο παιδί σας αρνητική κριτική, για παράδειγμα, «δεν είσαι ικανός για τίποτα»,

-να το προσβάλλετε,

-να το συγκρίνετε με το αδελφάκι του ή με άλλα παιδιά, και

-να το πιέζετε.

 

 

Μαρία Ορφανίδου

Share

Be the first to comment on "Πώς θα βοηθήσετε τα παιδιά σας να γίνουν ικανοί και πρόθυμοι μαθητές"

Leave a comment

error: