Η συμβολή της ολικής άλεσης στη ρύθμιση του βάρους

oliki_alesi-varos

Όλα τα γεύματα της ημέρας είναι εξίσου σημαντικά, όμως το πρώτο γεύμα της ημέρας μπορεί να καθορίζει την διάθεση, την ενεργεία και την ημερήσια απόδοσή μας , γι’ αυτό και δεν θα πρέπει να το υποτιμούμε.

Πιο θα ήταν το ιδανικό πρωινό;

Θα είναι ιδιαίτερα ωφέλιμο το πρωινό να περιέχει δημητριακά, φρούτα, γάλα ή γαλακτοκομικά προϊόντα. Τα δημητριακά περιέχουν πολύτιμες βιταμίνες, μέταλλα, και φυτικές ίνες, που προκαλούν κορεσμό και είναι απαραίτητες για την καλή λειτουργία του πεπτικού μας συστήματος. Επίσης, για να ενισχύσουμε τον οργανισμό μας με βιταμίνες είναι καλό να ολοκληρώσουμε το πρωινό μας με φρούτα ή χυμούς.

Τα δημητριακά προσφέρουν στην υγεία μας βραχυπρόθεσμα, αλλά και μακροπρόθεσμα οφέλη: Τα δημητριακά ολικής αλέσεως πέπτονται πιο αργά από τα επεξεργασμένα δημητριακά. Έτσι, το σάκχαρο του αίματος και η ινσουλίνη διατηρούνται σε χαμηλά επίπεδα. Έρευνα έδειξε ότι οι γυναίκες που ακολουθούν διατροφή πλούσια σε φυτικές ίνες δημητριακών και χαμηλή σε ζάχαρη, μείωσαν στο μισό τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη τύπου 2. Σε άλλη έρευνα, παρατηρήθηκε ότι το μεταβολικό σύνδρομο -μια κατάσταση που αυξάνει τον κίνδυνο διαβήτη, καρδιακών παθήσεων, και εγκεφαλικού επεισοδίου– εμφανίζεται λιγότερο σε άτομα που επιλέγουν τα δημητριακά στο πρωινό τους.

Ενδιαφέρον έχει το συμπέρασμα ότι, αν αυξήσουμε μόλις κατά 10 γραμμάρια την καθημερινή μας πρόσληψη σε δημητριακά ολικής άλεσης, ο κίνδυνος καρδιακής προσβολής μειώνεται σχεδόν κατά 30%. Πρόσφατη μελέτη έδειξε ότι αυτή η ευεργετική επίδραση είναι ακόμη μεγαλύτερη στις γυναίκες.

Σε μελέτη του Χάρβαρντ, η κατανάλωση τροφών ολικής αλέσεως συσχετίστηκε με τη μείωση εμφάνισης εγκεφαλικού επεισοδίου, αρτηριακής πίεσης, χοληστερίνης και καρκίνου.

Πάνω από 40 μελέτες που εξετάζουν στους 20 τύπους καρκίνου αναφέρουν ότι η συχνή κατανάλωση δημητριακών ολικής άλεσης μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου.

Οι μελέτες αυτές υποστηρίζουν ότι τα δημητριακά ολικής αλέσεως μπορούν να καταστείλουν την ανάπτυξη των καρκινικών κυττάρων, εμποδίζοντας τις βλάβες του DNA. Την προστατευτική αυτή δράση δεν την παρέχουν μόνο οι ίνες που βρίσκονται στα δημητριακά, αλλά και άλλα στοιχεία όπως αντιοξειδωτικά, η βιταμίνη Ε και μέταλλα, όπως το σελήνιο.

Η αντικαρκινική αυτή προστασία, παρατηρήθηκε κυρίως σε τύπους καρκίνου που αφορούν το γαστρεντερικό σύστημα, όπως του στομάχου και του παχέος εντέρου, μαζί με καρκίνους της στοματικής κοιλότητας, του φάρυγγα, του οισοφάγου και του λάρυγγα.

Τα μακροπρόθεσμα οφέλη όμως, δεν τελειώνουν εδώ. Έχει παρατηρηθεί ότι καταναλώνοντας προϊόντα ολικής αλέσεως μπορούμε να διατηρήσουμε το βάρος μας.

Μετά από μελέτες διαπιστώθηκε ότι όσοι τρώνε τρεις ή περισσότερες μερίδες ολικής αλέσεως τρόφιμα την ημέρα, είχαν σημαντικά χαμηλότερο δείκτη μάζας σώματος (ΔΜΣ) από εκείνους οι οποίοι τρώνε λιγότερο από μια μερίδα την ημέρα. Επίσης σε διάστημα 12 χρόνων έχουν τις μισές πιθανότητες να αυξήσουν το βάρος, συγκριτικά με αυτούς που δεν τρώνε προϊόντα ολικής άλεσης και αυτό ισχύει και για τους εφήβους.

Αυτό οφείλεται και στις ίνες των δημητριακών, που προσφέρουν πρώιμο κορεσμό, ρυθμίζουν τα επίπεδα σακχάρου, με αποτέλεσμα να μειώνουν το αίσθημα της πείνας. Ο Dr Katz αναφέρει: «Περισσότερα δημητριακά μπορεί να σημαίνουν περιορισμένη κατανάλωση πρωινού τύπου fast-food, άρα λιγότερα λιπαρά και νάτριο στην διατροφή μας . Έτσι, τα δημητριακά βοηθούν στη μείωση της αρτηριακής πίεσης και στην γενική βελτίωση της υγείας».

 

Πηγή: mednutrition.gr

Share

Be the first to comment on "Η συμβολή της ολικής άλεσης στη ρύθμιση του βάρους"

Leave a comment