Η μελαγχολία του Σεπτέμβρη

Φθινόπωρο με γεύση…καλοκαιριού 

Είναι αλήθεια ότι όσο διαρκούν οι καλοκαιρινές διακοπές, λίγο πολύ, όλοι ξεφεύγουμε από τα προβλήματα της καθημερινότητας και βρισκόμαστε σε ένα εντελώς διαφορετικό περιβάλλον. Επιπλέον, οι καλοκαιρινές μας ασχολίες δε θυμίζουν τίποτα από το χειμώνα: πολύωρη ενασχόληση με τη θάλασσα και τα καλοκαιρινά σπορ, χαλάρωση και ξεκούραση ακόμα και το μεσημέρι, ξενύχτια, διασκέδαση…

Όπως είναι, λοιπόν, φυσικό, η επιστροφή το φθινόπωρο στην πόλη και τη δουλειά προκαλεί σε πολλούς διατάραξη της ψυχικής ισορροπίας και δυσφορία, που μερικές φορές, μάλιστα, μπορεί να είναι τόσο έντονα που να οδηγούν σε: ταχυκαρδία, αϋπνία και δύσπνοια. Με άλλα λόγια, στη «μελαγχολία της επιστροφής».

 

Πώς, όμως, μπορεί κάποιος να προσγειωθεί μάλλον ομαλά στη φθινοπωρινή πραγματικότητα, δίχως άγχος και νευρικότητα; Απλά, αντιμετωπίζοντας με σωστό τρόπο τα παρακάτω συμπτώματα του «στρες της επιστροφής» στην πόλη μετά απ’ τις καλοκαιρινές διακοπές, όπως:

 

  1. Μελαγχολία

Πρόκειται για κατάσταση που αναβιώνει τα νηπιακά συναισθήματά μας. Όπως δυσφορεί δηλαδή ένα παιδί που πρέπει να ξαναμπεί στην τάξη μετά από το διάλειμμα, έτσι και οι ενήλικοι ενοχλούνται όταν πρέπει να επιστρέψουν στις εργασίες τους μετά από ένα μεγάλο διάλειμμα που λέγεται… θερινές διακοπές.

Σε αρκετές περιπτώσεις, μάλιστα, το άγχος της επιστροφής για πολλούς είναι τόσο επώδυνο που μπορεί να προκαλεί ημικρανίες, κοιλιακό άλγος και αϋπνίες. Αν η μελαγχολία της επιστροφής διαρκέσει πάνω από δέκα ημέρες, μπορεί να οδηγήσει σε μόνιμη κόπωση, στενοχώρια, κακή ψυχολογική κατάσταση, έλλειψη κουράγιου και απώλεια ύπνου. Συμπτώματα δηλαδή που θυμίζουν αρχές κατάθλιψης, οπότε πρέπει να αντιμετωπίζονται έγκαιρα. 

Προσοχή!

«μελαγχολία της επιστροφής» συνήθως εκδηλώνεται κυρίως σε ανθρώπους συναισθηματικούς, ευαίσθητους και κατά κάποιο τρόπο, ανώριμους.

Για ελάχιστους, η επιστροφή στην πόλη είναι ανώδυνη, είτε γιατί στις διακοπές τους αναζωογονήθηκαν πραγματικά, είτε γιατί βρήκαν ό, τι ζητούσαν.

  1. Ψυχολογική πίεση

Σίγουρα, η επιστροφή στην πόλη από τις διακοπές είναι συχνά σκληρή, εφόσον σημαίνει για τους περισσότερους δουλειά, ωράρια, υποχρεώσεις… Στρεσογόνες δηλαδή καταστάσεις που απαιτούν αυξημένη ενεργητικότητα και ευελιξία, έτσι ώστε ο κάθε εργαζόμενος να μπορεί να βρει την ψυχική εκείνη δύναμη που χρειάζεται, για να αντιμετωπίσει κάθε πίεση τόσο στο επαγγελματικό όσο και στο οικογενειακό περιβάλλον.

Όλα αυτά, λοιπόν, εξηγούν τη δυσφορία που νιώθουμε σχεδόν όλοι τις πρώτες ημέρες της επιστροφής, στην προσπάθειά μας να ξαναπροσαρμοστούμε στη πεζή πραγματικότητα. Οι ειδικοί ισχυρίζονται ότι χρειάζονται αρκετές μέρες για να προσαρμοστεί κανείς απόλυτα.

 

  1. Νοσταλγία

Μετά το τέλος των διακοπών, οι αντιδράσεις κατά την επιστροφή εντείνονται περισσότερο όταν οι διακοπές ήταν θαυμάσιες. Αρχικά, αναπτύσσει κανείς νευρικότητα, η οποία θεωρείται από τους ειδικούς φυσιολογική. Στη συνέχεια, όμως, παρουσιάζεται νοσταλγία που συνοδεύεται από έλλειψη ενδιαφέροντος για τη δουλειά, καθώς και από αμφιβολίες για την επαγγελματική σταδιοδρομία.

Τι σημαίνει, όμως, θαυμάσιες διακοπές; Οι ειδικοί θεωρούν επιτυχημένες τις διακοπές εκείνες, που καταφέρνουν να διώξουν το στρες και την κούραση προσδίδοντας στους παραθεριστές την ενέργεια και τη διάθεση που χρειάζονται για να βιώσουν πρωτόγνωρα πράγματα και καταστάσεις.

Ωστόσο, δεν είναι και λίγοι εκείνοι που ισχυρίζονται ότι η νοσταλγία και τα παρεπόμενά της δεν εξαρτώνται τόσο από την ποιότητα των διακοπών, αλλά από το τι θα συναντήσει κανείς όταν επιστρέψει. Αν, λόγου χάρη, κάποιος έχει περάσει θαυμάσιες διακοπές και επιστρέφοντας αντιμετωπίσει σοβαρά επαγγελματικά ή οικογενειακά προβλήματα, το πιθανότερο είναι ν’ αναπτύξει μελαγχολία.

Ομαλή «προσγείωση» μετά τις διακοπές 

 

Οι ειδικοί συστήνουν μικρές αλλά σημαντικές αλλαγές που θα μπορέσουν να διώξουν σε μεγάλο βαθμό τη ρουτίνα και το άγχος από τη ζωή μας, δίνοντάς της έτσι γεύση… καλοκαιρινή. Πιο συγκεκριμένα:

Επιστρέψτε στην καθημερινότητά σας με το…μαλακό. Αποφύγετε όσο μπορείτε τις στρεσογόνες καταστάσεις και φτιάξτε ένα πλάνο που θα σας βοηθήσει να ανακτήσετε βαθμιαία τις υποχρεώσεις σας.

Φροντίστε να έχετε ελεύθερο χρόνο ( προτιμάτε για παράδειγμα, αν είστε νοικοκυρές, απλά φαγητά που μαγειρεύονται εύκολα και γρήγορα), και ζητήστε από τους άλλους να σας βοηθούν στις δουλειές του σπιτιού.

Βρείτε χρόνο για ξεκούραση. Επτά έως οκτώ ώρες ύπνου, κάθε βράδυ, είναι ένας καλός μέσος όρος. Αποφεύγετε επίσης τις ζωηρές βραδινές συζητήσεις.

Τρώτε κάτι ελαφρύ για βράδυ.

-Αντίθετα, το πρωινό σας πρέπει να είναι πλούσιο, ώστε να σας παρέχει την ενέργεια που χρειάζεστε κατά τη διάρκεια της ημέρας.

-Αποφεύγετε να κάθεστε ώρες μπροστά στην τηλεόραση. Προτιμότερο είναι να διαβάζετε κάποιο βιβλίο ( αποφεύγετε τα βιβλία τρόμου).

-Όταν προκύπτει κάποιο πρόβλημα, προσπαθείτε να κρατάτε την ψυχραιμία σας.

-Ασκείτε το σώμα σας, καθώς αυτό θα σας βοηθά να εκτονώνετε την ένταση που συσσωρεύεται μέσα σας.

Κάνετε θετικές σκέψεις, καθώς θεωρείται ο καλύτερος τρόπος για να ελαφρύνει κανείς από την ένταση μιας κοπιαστικής μέρας. Αμβλύνετε τα προβλήματά σας, ξεχάστε τις ανταγωνιστικότητες του περιβάλλοντός σας και αφήστε το νου να τρέχει – γιατί όχι – και σε κάποιες ευχάριστες στιγμές από το καλοκαίρι που μόλις τελείωσε…

 

 Ευχαριστούμε την Αλεξάνδρα Καππάτου, ψυχολόγο-παιδοψυχολόγο, διευθύντρια του Ψυχοδιαγνωστικού και Συμβουλευτικού Κέντρου, για τις πληροφορίες που μας έδωσε.

 

Μαρία Ορφανίδου

Share

Be the first to comment on "Η μελαγχολία του Σεπτέμβρη"

Leave a comment

error: